Dropshipping jak zacząć?

Dropshipping — jak zacząć, by to miało sens w 2024 roku?

Dropshipping jak zacząć?

Słyszałeś o możliwości prowadzenia sklepu internetowego bez własnego magazynu? Ten model to dropshipping. Poniżej znajdziesz poradnik krok po kroku, z którego dowiesz się, jak zacząć prowadzenie firmy dropshippingowej, która jest źródłem stabilnych dochodów.

Czym tak naprawdę jest dropshipping?

Najprościej mówiąc — dropshipping to model biznesowy, w którym ciężar logistyczny jest przenoszony na hurtownię, z którą współpracuje Twój sklep. W tym modelu realizacja zamówienia przebiega według następującego schematu:  towar znajduje się w hurtowni i to ona wysyła produkty do Twoich klientów, gdy Ci złożą zamówienie w Twoim sklepie — Ty jedynie zajmujesz się zbieraniem zamówień i oczywiście pozyskiwaniem klientów.

Dropshipping mogą prowadzić dosłownie wszyscy. Nie trzeba tutaj umiejętności programistycznych, aby postawić własny sklep. Aby zacząć biznes w tym modelu, tak naprawdę wystarczy dostęp do komputera z internetem. Poprzednie zdanie jest sporym uproszczeniem, ale ma sporo w sobie prawdy.

Dropshipping — dwa oblicza tego modelu biznesowego

Model dropshipping ma wiele zalet i wiele wad. Zacznijmy od tych pierwszych. Do zalet tego modelu logistycznego zaliczyć należy:

  • Niski koszt rozpoczęcia biznesu: na start nie trzeba wydawać dużych pieniędzy. Wystarczy abonament na sklep internetowy lub stworzenie własnego sklepu opartego o system WordPress, lub PrestaShop.
  • Brak własnego magazynu: nie musisz przejmować się zarządzaniem i przechowywaniem produktów w magazynie. To duża oszczędność czasu i pieniędzy.
  • Minimalne ryzyko: jeśli Ci biznes nie wypali, nie ponosisz dużych strat. W końcu jedyną inwestycją był czas i kilkaset złotych na sklep.
  • Możliwość testowania różnych produktów: w każdej chwili możesz eksperymentować z ofertą. Wystawiać produkty z kompletnie różnych kategorii. 
  • Wolność prowadzenia biznesu: działając w dropshippingu możesz prowadzić biznes z dowolnego miejsca na ziemi. W końcu nie potrzebujesz swojego biura, wystarczy Ci komputer.
  • Czas na marketing i sprzedaż: dodatkowy czas, który daje Ci brak magazynu, możesz przeznaczyć na skuteczne pozyskiwanie klientów. Wiele sklepów e-commerce przez brak działań w tym obszarze upada. 

Oczywiście dropshipping nie jest rozwiązaniem idealnym — ma też sporo wad. Czas się im przyjrzeć:

  • Niskie marże: z powodu dużej konkurencji wiele sprzedawców musi obniżać cenę produktów do poziomu zerowej opłacalności. Tym samym sprzedawać poniżej rynkowej opłacalności.
  • Zależność od dostawców: brak własnego magazynu ma też swoje ciemne strony. W końcu w hurtowni może zabraknąć produktów, którymi chcesz handlować. Może się okazać, że nie będziesz w stanie zaoferować produktów, które chcesz sprzedawać w danym momencie. 
  • Nieznajomość produktów: brak magazynu sprawia, że nie możesz samodzielnie przetestować sprzedawanych produktów. Tym samym nie jesteś w stanie dobrze opisać oferowanego asortymentu i zadowalająco odpowiadać na zapytania klientów.
  • Duża konkurencja: dropshipping to bardzo popularny model, tym samym na rynku jest wiele firm takich jak Twoja. Jeśli nie masz skutecznego planu na sprzedaż w internecie, może się okazać, że Twój biznes nie wypali.

Przeraża Cię powyższa lista? Dalej chcesz założyć sklep online w oparciu o dropshipping? Spokojnie, może nie będzie tak źle. 

Planowanie i research rynku

Gdy już wiesz, czym jest dropshipping, czas przejść do konkretów. Możesz zacząć planowanie Twojego biznesu. Warto zrobić to w przemyślany sposób, przechodząc kilka kroków po kolei. 

Określenie swojej niszy i grupy docelowej

Prowadzenie firmy dropshipping bazuje na tych samych zasadach, co działalność w innych modelach. Kluczem jest wybór własnej niszy i dokładnie poznanie grupy docelowej. Zastanów się, które kategorie produktów cieszą się dużą popularnością. Dowiedz się, jakie są potrzeby Twoich potencjalnych klientów. Sięgnij do narzędzi analitycznych takich jak: Allegro Analytics (narzędzie do analizy sprzedaży na Allegro — aplikacja pozwala prześledzić sprzedaż w każdej kategorii dostępnej na tym portalu. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, które produkty cieszą się dużą popularnością oraz jakie panują ceny w poszczególnych kategoriach. 

Dodatkowo powinieneś poznać dobrze użytkowników — wiedza ta będzie przydatna podczas przygotowywania działań marketingowych. Poznasz problemy klientów, tym samym będziesz w stanie lepiej komunikować swoją ofertę.

Wybór kanałów sprzedaży

Wybór produktów jest ważny. Ale być może ważniejszy jest wybór kanałów, w których będziesz te produkty sprzedawać. Dzisiejszy internet daje Ci potężne możliwości w tym zakresie. 

Masz do dyspozycji popularne platformy marketplace takie jak: Amazon i Allegro. Musisz jednak wiedzieć, że dropshipping na Allegro jest bardzo popularny. Z tego względu panuje tam wyjątkowo trudna walka o klienta. Oznacza to, że warto próbować przyciągnąć klientów do własnego sklepu internetowego. Dzięki temu ominiesz prowizję, którą musisz dzielić się z właścicielami platform sprzedażowych. 

Wybór produktów do dropa

Zastanów się, czy produkty, które chcesz sprzedawać, cieszą się zainteresowaniem klientów. Co więcej, weź pod uwagę ilość firm konkurencyjnych. Nie chcesz przecież wchodzić do branży, w której setki sklepów takich jak Twój walczą o tego samego klienta, zarzynając ceny, tylko po to, aby sprzedać towar na beznadziejnie niskiej marży.

Budowa sklepu internetowego odpowiadającego nowoczesnym standardom w 5 krokach

Sklep internetowy w tym modelu stanowi kluczowy zasób Twojego biznesu. To za jego pośrednictwem integrujesz się z hurtowniami i zewnętrznymi platformami sprzedażowymi. Tak więc skuteczność biznesu w dużym stopniu — o ile nie w największym — zależy od skuteczności Twojego sklepu.

1. Wybór platformy do dropshippingu

W pierwszej kolejności musisz się zastanowić, jaką platformę e-commerce wybierzesz do sklepu internetowego w modelu dropshipping. W dużym uproszczeniu masz do wyboru dwa typy oprogramowania. 

  • Platformy SaaS: tutaj otrzymujesz gotowy sklep internetowy, za który co miesiąc płacisz określoną sumę abonamentu. Nie musisz znać się na technikaliach, ale też masz ograniczone możliwości edycji Twojej witryny. Mimo wszystko, dzięki takim systemom jesteś w stanie generować duże zyski.
  • Platformy open-source: w przypadku tego typu oprogramowania, przyda Ci się podstawowa wiedza z zakresu technologii internetowych. Może nawet być przydatna umiejętność programowania. Sięgając po platformę open-source — taką jak WordPress lub PrestaShop — możesz w sposób nieograniczony modyfikować wygląd Twojego sklepu. Co więcej, masz dużo większe możliwości, jeżeli chodzi o pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach internetowych.

Pamiętaj, że zawsze możesz założyć sklep na próbę — przetestować każde z rozwiązań, na którym będzie działał Twój sklep dropshipping.

Sprawdź: jak wybrać oprogramowanie do sklepu internetowego?

2. Budowa sklepu dropshippingowego

Gdy już wybierzesz rozwiązanie technologiczne, na którym oprzesz sklep, możesz przejść do jego budowy. Pamiętaj, że na tym etapie wcale nie musisz zakładać działalności gospodarczej. Tak naprawdę możesz zacząć sprzedaż, nie prowadząc własnej firmy. W końcu polskie prawo przewiduje możliwość prowadzenia działalność nierejestrowanej. Jest to niestety dość trudne, jeśli chcesz prowadzić sprzedaż internetową, bo jest tam dość rygorystyczny limit przychodu, który łatwo przekroczyć prowadząc handel w internecie. 

3. Dosotsowanie sklepu internetowego do wymóg prawnych

Jeśli chcesz już zacząć zarabiać, musisz jeszcze zadbać o przystosowanie sklepu do wymogów prawnych. Sklep musi spełniać wymagania wynikające z RODO. Powinna być na nim dostępna polityka prywatności i regulamin sklepu. Na szczęście można w internecie kupić zestaw gotowych dokumentów, dzięki którym działalność sklepu będzie prowadzona zgodnie z prawem. 

4. Opracowanie i wdrożenie działań marketingowych

Marketing to podstawa udanego biznesu e-commerce. Musisz się zastanowić, czy chcesz pozyskiwać klientów za pomocą reklamy, czy też obecność w wynikach wyszukiwania Google. Jeżeli chodzi o ten drugi obszar, często nazywany SEO, efekty tych działań są widoczne dopiero po kilku miesiącach. Warto więc na początku ruszyć z reklamą, a w międzyczasie działać z optymalizacją SEO strony sklepu. 

5. Nawiązanie współpracy z dostawcami 

Gdy już masz sklep i wiesz, jak pozyskiwać klientów, czas na rozpoczęcie współpracy z hurtownią (a nawet kilkoma). Jako właściciel sklepu internetowego możesz nawiązać współpracę z wieloma hurtowniami i sprawdzać, jak przebiega współpraca. 

Dostawcy dropshipping z reguły są otwarci na nawiązywanie współpracy z nowo powstałymi sklepami. W końcu dla nich to szansa na dodatkowy zysk. 

Zarządzanie produktami w dropshippingu

Założenie strony to dopiero początek wyzwań. Teraz musisz skutecznie zarządzać sprzedażą — zamówieniami, zwrotami i wysyłką produktów. Obsługa zamówień dla wielu sprzedawców jest najtrudniejszym obszarem działalności. Klienci bywają roszczeniowi, a Ty musisz w swoim sklepie zadbać o wysoki poziom obsługi. 

Integracja z dostawcami

Gdy udało Ci się już postawić sklep, czas rozpocząć integracje z hurtowniami. Najczęściej w tym celu używa się oprogramowania, które automatyzuje cały proces. Nie musisz ręcznie dodawać produktów na stronie Twojego sklepu  — robi to za Ciebie skrypt, który zaciąga asortyment z hurtowni i wgrywa do ofert w sklepie. Dowiedz się przed integracją sklepu internetowego z hurtownią, czy dany dostawca oferuje oprogramowanie, które będzie automatycznie zaciągać produkty na Twoją stronę.

Ustalenie polityki cenowej sklepu dropshippingowego

Twoja działalność musi się opłacać. Powinieneś dobrze się zastanowić, jakie ustalić ceny produktów, aby nie dokładać do biznesu. 

Najczęstsze wyzwania w dropshippingu

Jest wiele niedogodności, z którymi muszą się mierzyć dropshipperzy. Warto mieć ich świadomość, by lepiej przygotować się na skuteczną walkę o klienta.

Problem niskiej marży

Niestety w dropie sprzedawcy często są zmuszeni sprzedawać produkty z niską marżą. Musisz sprawić, aby Twoje ceny pozwalały Ci zarobić, a klienci jednocześnie chcieli u Ciebie kupować.

Konkurowanie z dostawcami

Można powiedzieć, że hurtownie dropshippingowe wycwaniły się. Oprócz współpracy ze sklepami internetowymi same również oferują produkty klientom końcowym. To sprawia, że przeciętnemu sprzedawcy niezwykle trudno jest konkurować z taką hurtownią, która siłą rzeczy jest w stanie zaproponować niższą cenę.

Aktualizacja stanów magazynowych

Często w dropie zdarzają się takie sytuacje — sprzedałeś towar, który jest niedostępny w hurtowni. Skrypt integrujący Twój sklep z magazynem nie zaktualizował się w porę. Tym samym musisz świecić oczami przed klientem i tłumaczyć mu, że towar, który właśnie kupił, jest niedostępny.

Czy dropshipping jest legalny?

Dropshipping w Polsce jest w pełni legalny. Oczywiście pod warunkiem, że współpracujesz z hurtowniami, które legalnie prowadzą działalność w naszym kraju. Trzeba jednak pamiętać, aby sklep dostosować do wymagań związanych z RODO. Jeśli chcesz już uruchomić sklep internetowy, wszystkie kwestie prawne powinieneś załatwić przed rozpoczęciem jego działalności.

Dropshipping – jak zacząć biznes, który zarabia? [podsumowanie]

Już wiesz, czym jest i jak zacząć dropshipping krok po kroku. Pora przejść do działania. Wybrać sensowną grupę produktów, postawić sklep internetowy i dotrzeć ze swoją ofertą do klientów. Pamiętaj, aby od początku dobrze zaplanować działania marketingowe — na rynku jest duża konkurencja, a Ty musisz od początku zacząć skuteczną sprzedaż. Bez marketingu nie uda Ci się to.

Często zadawane pytania

Od czego najlepiej zacząć dropshipping?

Sprzedaż dropshipping najlepiej zacząć od planowania. Wyboru swojej niszy i kanałów sprzedaży, ustalenia strategii cenowej oraz założenia sklepu internetowego — sklep możesz oprzeć o oprogramowanie abonamentowe lub system WordPress. 

Czy dropshipping jeszcze się opłaca?

Dzięki sprzedaży w modelu dropshipping nadal można sporo zarobić. Trzeba jednak prowadzić skuteczne działania marketingowe, dzięki którym klienci będą chętnie wybierać Twoją ofertę spośród setek firm konkurencyjnych. Na pewno bardziej opłaca się się sprzedawać we własnym sklepie z własnym magazynem. Mimo to na początek dropshipping może być dobrym pierwszym krokiem w świecie e-commerce.

Ile da się zarobić na dropshippingu?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytanie. Wszystko zależy od skali Twojej działalności. Na rynku są firmy, które potrafią cieszyć się przychodzem rzędu kilkuset tysięcy złotych, ale musisz wiedzieć, że trzeba rozliczać dropshipping z dostawcami — tym samym finalny dochód może okazać się dość niski. 

Czy na dropshippingu można stracić?

Jako że nie ponosisz kosztów związanych z inwestycją w towar, dropshipping umożliwia minimalizację ewentualnych strat praktycznie do zera. Można więc powiedzieć, że nawet jeśli nie rozwiniesz dużego biznesu, to na pewno nie stracisz dużych pieniędzy na dropie.

Czy dropshipping jest trudny?

Główną zaletą dropshippingu jest brak problemu z magazynowaniem. Wiele osób uważa, że ta redukcja kosztów pozwoli im rozwinąć dochodowy biznes. Niestety praktyka pokazuje, że to tylko pobożne życzenia. To prawda, że nie ponosisz kosztów magazynowania, ale Twoje marże są niskie. To sprawia, że dropshipping dla wielu osób może być trudny.

Podobne wpisy