Jak zacząć handel internetowy? 9 kroków skutecznego startu

Męczy Cię obecna praca i chcesz ją zmienić — zastanawiasz się, jak zacząć handel internetowy? Obecnie to zadanie wcale nie jest trudne. Obecnie można z powodzeniem prowadzić własny e-sklep, zaczynając od podstaw, bez znajomości programowania. Poniżej prezentuję wszystkie kroki, których realizacja pozwoli Ci skutecznie działać w branży e-commerce.

Dlaczego rozpoczęcie biznesu e-commerce jest tak proste?

Dzięki dostępnym obecnie technologiom dziś każdy może założyć własny sklep internetowy — nawet bez elementarnych umiejętności programistycznych. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które pozwolą zaledwie w godzinę skonfigurować sklep gotowy do sprzedaży.

Sklep internetowy można założyć, korzystając z oprogramowania w modelu SaaS (software as a service). W modelu tym dostawca usługi oferuje dostęp klientom dostęp do systemu w modelu abonenckim — Najczęściej opłacanym co miesiąc. Decydując się na sklep internetowy dostarczany w ramach SaaS, cała praca programistyczna leży po stronie dostawcy usługi. Ty musisz jedynie z poziomu panelu skonfigurować sklep.

Na krajowym rynku działa kilku dostawców oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego:

Jeśli chcesz wiedzieć więcej, jak zacząć handel przez internet, wykorzystując powyższe narzędzia, sugeruję odwiedzić strony producentów. Każdy z nich ma szczegółowe poradniki pomocne na początku przygody z e-handlem. W dalszej części tego poradnika, wskażę, jak zacząć biznes e-commerce przy wykorzystaniu systemu WordPress i WooCommerce.

Radzimy Ci też nie ograniczać się do rozwiązań obecnych na rynku najdłużej. Te, które pojawiły się kilka lat temu, mogą mieć więcej do zaproponowania, zwłaszcza początkującym sprzedawcom. Takim, którzy nie do końca wiedzą, czego tak naprawdę potrzeba, aby stworzyć przyjazny klientom sklep. Przez to niekiedy nie potrafią wybrać pomiędzy różnymi zakresami funkcjonalności i pakietami abonamentowymi, które oferują platformy e-commerce.

Nad tym problemem pochyla się Selesto – w tym systemie użytkownik ma dostęp do wszystkich funkcji bez względu na wysokość abonamentu. Ten zależy tylko od wysokości obrotów i wzrośnie dopiero wtedy, kiedy zwiększy się sprzedaż. Nie ma natomiast ograniczeń, jeśli chodzi o liczbę sprzedawanych produktów.

Użytkownik zyskuje dostęp m.in. do:

  • integracji z zewnętrznymi systemami;
  • narzędzi do zarządzania sklepem;
  • gotowych modułów do marketingu.

Nawet jeśli dopiero zaczynasz, masz okazję stworzyć w 100% funkcjonalny sklep, który nie będzie odstawał od konkurencji. W pakiecie otrzymasz m.in. wsparcie SEO, możliwość połączenia e-sklepu z bramkami płatniczymi, social media, firmami kurierskimi, Google Ads czy Allegro, a także sprzedaży dropshippingowej.

Z tego powodu Selesto już teraz uważane jest za jedną z najszybciej rozwijających się platform e-commerce w Polsce. Warto więc nie zamykać się na żadne opcje.

Oprogramowanie dla sklepu internetowego
Oprogramowanie do sklepu internetowego — porównanie dostępnych rozwiązań

Jaki model biznesowy wybrać i jakie kanały?

Wiele osób nie decyduje się na start w branży e-commerce z uwagi na — jak one same sądzą — konieczność ponoszenia dużych kosztów na starcie. Okazuje się, że te koszty wcale duże nie muszą być (a niekiedy wręcz minimalne).

Dropshipping — handel bez magazynu

Sporą popularnością cieszy się model biznesowy nazywany dropshippingiem. Zakłada on, że właściciel sprzedaje w swoim sklepie produkty, które de facto znajdują się na magazynie hurtownii, z którą on współpracuje. W momencie, gdy klient dokona zakupu towaru w sklepie, zamówienie jest przekazywane do hurtownii, skąd trafia bezpośrednio do klienta. Właściciel sklepu po otrzymaniu zapłaty od klienta rozlicza się z hurtownią.

Model ten może dla wielu wydawać się idealny — w końcu można handlować nie swoim towarem, bez inwestowania dużych pieniędzy. W istocie tak jest, ale też handel w ramach dropshippingu nie gwarantuje dużych przychodów. Ciężko jest dobrze zarobić, działając tylko w dropie.

Powinno Cię zainteresować: Dropshipping – jak zacząć?

Tradycyjny handel z magazynem

Ten model biznesu e-commerce jest o wiele bardziej wymagający i ryzykowny. Tutaj musisz zainwestować w towar od dostawców, za którego magazynowanie również Ty odpowiadasz. To oczywiście wiąże się z kosztami. Mimo że model ten stwarza perspektywę wyższych marż, to trzeba naprawdę dobrze się przygotować, by wystartować w taki sposób z własnym sklepem.

Handel własnym towarem

Być może masz świetny pomysł na produkt, który chcesz zacząć sprzedawać online? Jeśli tak, to takie rozwiązanie jest prawdziwym marzeniem osób działających w branży. W końcu tutaj jesteś Panem/Panią swojego losu — nie musisz kupować towaru w hurtowniach, a jedynie samodzinie go wytworzyć. Płacisz jedynie za magazyn i materiały potrzebne do stworzenia produktów.

Jakiego typu dobra i gdzie sprzedawać?

W internecie możesz sprzedawać wszystko, bo chętnych znajdziesz na każdy rodzaj produktu. Jeżeli chodzi o konkretne kanały sprzedaży, ich też jest ogromna ilość. Od Facebook Marketplace, przez OLX, Allegro i Amazon po działalność w ramach własnego sklepu internetowego. Sugeruję skupić się na tej ostatniej opcji.

Nie chcę Ci niczego sugerować, by wybór powinien być zgodny z Twoimi zainteresowaniami, ale posłużę się taką wskazówką. Możesz podejść do tej decyzji z nastawieniem, że istnieją 4 typy produktów, którymi można handlować:

  • Fizyczne produkty wysyłkowe;
  • towary cyfrowe (ebooki i prace pisemne, pliki do pobrania, oprogramowanie, aplikacje, multimedia);
  • usługi;
  • kursy, subskrypcje i inne członkostwa;

Oczywiście nie musisz ograniczać się tylko do jednego typu produktów/usług. Pamiętaj jednak, aby zachować spójność — jeśli sprzedajesz zabawki, to trochę głupio sprzedawać w ramach tej samej działalności kursy z obszaru grafiki komputerów.

Co do handlu produktami wysyłkowymi, sugeruję, aby sprawdzić, które branże dają szansę na największy zysk. Możesz wykorzystać do tego celu oprogramowanie Trade Analytics, które pozwoli Ci zbadać sprzedaż na Allegro.

Wybór branży i poznanie jej specyfiki

Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć handel przez internet i wiesz już w jakiej branży chcesz działać, to teraz musisz szczegółowo poznać specyfikę tego sektora handlu. Każda nisza rynku ma swoje typowe dla siebie cechy. Im lepiej je poznasz przed rozpoczęciem działalności, tym większa szansa, że unikniesz problemów na początku swojej przygody z handlem.

Błędny wybór branży może Cię słono kosztować. Nie zawsze łatwo jest przeskoczyć do nowej niszy.

Jeśli masz już mniej więcej zdefiniowane pomysły na branżę, w których potencjalnie chcesz działać, musisz teraz zweryfikować, czy jest w ogóle sens zaczynać handel internetowy w tych niszach.

Prześwietlanie swojej wymarzonej branży zacznij od przeglądu słów kluczowych. Sprawdź jakie frazy wpisują użytkownicy w pasek wyszukiwarek Allegro i Google. Takie zagranie da Ci ogólne wyobrażenie na temat atrakcyjności danych dziedzin.

Narzędzia, które warto wykorzystać do takiego przeglądu słów kluczowych to:

Jak korzystać z tych narzędzi? Załóżmy, że chcesz handlować zabawkami — zacznij od wpisywania ogólnych fraz, które są związane z tą branżą. Zobacz, jakie powiązane — bardziej konkretne — frazy te aplikacje Ci podpowiadają. Zobaczysz dzięki temu, ile osób wpisuje w wyszukiwarkę słowa związane z tymi produktami w Google, na Allegro, lub Amazonie. Jeśli stwierdzisz, że liczby są zadowalające, będzie to pierwsza oznaka, że Twoja nisza może być źródłem dochodowego biznesu.

Musisz jednak o jednej rzeczy pamiętać: Nigdy nie oceniaj atrakcyjności branży tylko i wyłącznie na podstawie popytu rynkowego. Skoro wielu klientów jest zainteresowanych określonym typem produktów, oznacza to, że na rynku już na pewno jest wiele sklepów, które tymi produktami handlują.

Gdy już wybierzesz swoją branżę, bardzo ważny będzie research Twojej konkurencji. Dzięki niemu zobaczysz, jakie produkty sprzedają w swoich sklepach firmy z Twojej branży, poznasz ich politykę cenową, jak również zobaczysz, jak prowadzą marketing. Chociaż o marketingu jeszcze wspomnę niżej.

W odniesieniu do badania konkurencji, polecam Ci zrobić tabelę w Excelu z następującymi elementami:

  1. Kim są Twoi bezpośredni konkurenci
  2. Kim są liderzy Twojej branży
  3. Kim są więksi gracze, którzy mogą nie być bezpośrednio ukierunkowani na niszę, ale mimo to generują w niej sprzedaż
  4. Jakie są wg Ciebie mocne i słabe strony aktywności tych firm;
  5. Jak oceniasz ich stronę — jakie ma mocne strony;
  6. Jak możesz zainspirować się działalnością tych firm;

Zarejestruj swoją działalność

Gdy wykonasz powyższe kroki, czas już przestać myśleć jak zacząć handel przez internet, ale trzeba zacząć wdrażać konkretny plan działania.

Jeśli nie masz jeszcze działalności gospodarczej, możesz ją zarejestrować przez internet. Nawet obecnie banki umożliwiają za pośrednictwem swoich strony, założenie działalności gospodarczej.

Poniżej kilka linków do miejsc, w których założysz działalność gospodarczą przez internet:

Jaka forma działalności i jaka gospodarczej w handlu internetowym?

To pytanie zadaje sobie każdy sprzedawca na początku działalności handlowej. Nie ma jednej odpowiedzi, ale sugeruję, by na początku była to Jednoosobowa Działalność Gospodarcza.

Co do formy opodatkowania, sugeruję, aby było to na początku rozliczenie na zasadach ogólnych. Później skonsultujesz temat z księgowym, który najlepiej doradzi, co robić z podatkami.

Jeszcze uwaga apropo podatku VAT. Na początku możesz być zwolniony podmiotowo z obowiązku rejestracji jako podatnik VAT, jeśli nie przekroczysz kwoty przychodu 200 000 zł w skali roku.

Jeśli chodzi o całą obsługę księgową w firmie, sugerujmy zlecić to ekspertom — profesjonalne biuro rachunkowe zadba o rachunki naszego sklepu internetowego.

Nazwa i branding Twojego biznesu

Wybór nazwy dla biznesu często bywa lekceważony, ale to niezwykle ważny element działalności. Tak naprawdę nazwa jest wizytówką w internecie. Klienci muszą kojarzyć Twoją markę z dobrej jakości produktami. Dlatego nazwa jest ważnym elementem działań, jeśli zastanawiasz się, jak zacząć handel internetowy.

Nazwa Twojego biznesu spełnia kilka funkcji:

  • To pierwszy element Twojego biznesu, który widzą Twoi klienci.
  • To jest słowny skrót Twojej działalności — słowna reprezentacja Twojej działalności.
  • To szansa na zbudowanie świadomości Twojej marki w oczach potencjalnych klientów.

Od platformy zależy techniczna sprawność e-handlu

Platforma e-commerce to oprogramowanie, które mówiąc potocznie, obsługuję Twoją działalność od strony technicznej. Jeśli chcesz platformę, która ma wszechstronne zastosowanie, sugeruję wybór WordPressa i WooCommerce.

Sprawdź jak WordPressa zainstalować na serwerze

Dlaczego? Te platformy są wydajne i proste w obsłudze. Ale zapamiętaj taką regułę wynikającą ze specyfiki obu systemów:

  • WordPress to dobry wybór, jeśli chcesz ładnie wyglądający sklep z niedużą ilością produktów;
  • PrestaShop to dobry wybór, jeśli chcesz wydajny sklep, który szybko działa przy ogromnej liczbie produktów w magazynie;

Jeśli chcesz sprzedawać produkty cyfrowe, wtedy polecam zrobić głębszy research. Sam się dokładnie nie orientuję w temacie platform dla produktów cyfrowych.

Dodatkowe oprogramowanie

Gdy już założysz sklep internetowy, przychodzi czas na konfigurację dodatkowych — ale obowiązkowych — narzędzi bez których sklep internetowy nie może funkcjonować. Mamy tu na myśli następujące funkcjonalności:

  • bramka płatności;
  • system do integracji sklepu z hurtowniami;
  • Integracje z firmami kurierskimi;
  • Narzędzie do email marketingu;

Chcesz wiedzieć więcej na temat email marketingu? Ten artykuł może Cię zainteresować:

bartekgasior.pl/email-marketing-jak-dotrzec-do-klientow-przez-poczte-elektroniczna

Jak promować sklep internetowy?

Mam nadzieję, że odpowiedź na pytanie, jak zacząć handel internetowy, jest dla Ciebie coraz bardziej jasna, dlatego pora na temat promocji sklepu. Dla wielu osób marketing to czarna magia. Ale na szczęście nie taki diabeł straszny, jak go malują. Wszystkiego każdy może się nauczyć. Ogólna zasada w kontekście internetu brzmi: Albo płacisz i masz szybko efekty, albo starasz się działać w sposób organiczny (SEO, copywriting) i wtedy na efekty czekasz znacznie dłużej. Poniżej omawiam obie metody.

SEO i copywriting

SEO to innymi słowy optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarki Google. Są to działania, w których chodzi o wypozycjonowanie sklepu w taki sposób, aby pojawiał się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google.

SEO obejmuje wiele działań. m.in Tworzenie linków zwrotnych, czyli działania, które sprawią, że wiele stron w internecie kieruje swoje linki do strony Twojego sklepu. Kolejnym ważnym obszarem SEO, jest copywriting i content marketing. Obie te dziedziny mają za cel tworzenie wartościowych treści, dzięki którym sklep pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Szukasz copywritera dla swojego biznesu e-commerce?

Reklama online

Jak już zaznaczyłem, reklama online, to obok SEO jedno z dwóch głównych narzędzi promocji biznesu e-commerce. Masz wiele platform, w których możesz reklamować swoje usługi.

  • Reklama wywszukiwarce Google;
  • Rekalma na Facebooku;
  • Reklama na Youtube;
  • Reklama w podcastach;

Na początku obsługa reklam może być dla Ciebie trudna, ale tak naprawdę nauka ustawiania skutecznych reklam nie jest wcale taka ciężka.

Jak zacząć handel internetowy – podsumowanie

Nawet jeśli na początku wszystko wydaje Ci się skomplikowane, musisz mi zaufać — w internecie praktycznie każdy jest w stanie rozkręcić sprzedaż. Niekiedy wymaga to ogromnego nakładu pracy, ale efekty powinny z czasem być zauważalne. Oczywiście ten artykuł nie wyczerpuję odpowiedzi na pytanie jak rozkręcić biznes e-commerce, ale jest swego rodzaju drogowskazem.

W innych artykułach na tym blogu na pewno poruszę poszczególne aspekty zakładania sklepu online.

Podobne wpisy